Photo by Pavel Danilyuk from Pexels

Kelionė aukštesnės savivertės ir pasitikėjimo savimi link

Pasitikėjimas savimi – požiūris, leidžiantis žmogui susidaryti pozityvų, bet kartu ir realistišką savęs ir susiklosčiusios situacijos vaizdą. Tai įsitikinimas, kiek galiu susitvarkyti su iššūkiais, sudėtingomis situacijomis ir išspręsti sunkumus. O savivertė yra apibendrinta nuomonė apie save ir tai, kokią vertę sau suteikiame. Jei savivertė žema, tuomet nuomonė apie save būna prasta, o esant aukštai savivertei žmogaus nuomonė apie save būna teigiama, pavyzdžiui, ,,esu geras, vertingas“.

Aukštesnė savivertė ir pasitikėjimas savimi padeda siekti tikslų, svajonių, efektyviau spręsti sunkumus, įveikti baimes, užmegzti ir palaikyti artimesnius santykius su kitais žmonėmis, produktyviau dirbti, būti geresnės nuotaikos. Savimi pasitikintis ir save vertinantis asmuo žino, kad yra vertinga pasaulio dalis, nesvarbu, ar pasiekia sėkmės asmeniniame ar profesiniame gyvenime. Jis žino, kad turi teisę ieškoti laimės ir būti laimingas, džiaugtis pastangų rezultatais. Toks žmogus tiki, kad visi žmonės yra neribotai, lygiai ir besąlygiškai vertingi. Išorinės aplinkybės, tokios kaip turtas, išvaizda, pasiekimai, nei prideda, nei atima vertės. Žmogaus vertė yra stabili ir nepažeidžiama, ji neturi būti uždirbta ar įrodyta, ji tiesiog egzistuoja. Ją tereikia pripažinti ir priimti.

 

Pasitikėjimo savimi stiprinimo būdai

  • Gerinkite praktinius įgūdžius. Įgykite įgūdžių keliose gyvenimo srityse.
  • Vertinkite pastangas ir procesą, o ne rezultatus.
  • Taikykite laipsniško ėjimo į baimę (bijau, bet darau, jeigu protas sako, kad saugu) metodikas. Nėra taip baisu, kaip mums atrodo, ypač jeigu gerai pasiruošiame.
  • Galvokime, ko galime pasimokyti iš nesėkmių, ne daugiau. Stenkimės nedaryti tų pačių klaidų, tačiau neribokime savęs manydami, kad, kartą nepasisekus, nepavyks ir šį kartą.
  • Apsidovanokite, kai pasiseka.
  • Nepasiduokite pralaimėjimo jausmui – išbandykite ką nors kita. Nemanykite, kad negalite ko nors padaryti tik dėl to, jog manote, kad negalėsite to atlikti nepriekaištingai.
  • Stenkitės tobulėti, mokytis, įgyti naujų patirčių. Kasdien skirkite laiko ir pastangų lavinimuisi.
  • Neklauskite „kodėl?“, klauskite „ką daryti?“.
  • Nesilyginkite su kitais. Visada gali būti geriau ir visada gali būti blogiau.

 

Savivertės ugdymo principai

  • Pabandykite planuoti, kuriomis kryptimis norite gyventi artimiausius kelerius metus.
  • Kai kas nors kritikuoja arba išsako pastabas, neįsižeiskite. Priešingai, padėkokite už patarimus, patirtį ir galimybę tobulėti.
  • Bendraukite su tais, kurie jus įkvepia, ir susipažinkite su naujais žmonėmis, kurie jums įdomūs.
  • Būtinai skirkite laiko sau ir poilsiui.
  • Susidarykite sąrašą dalykų, kuriuos atliekate puikiai arba gerai, kokiais gyvenimo pasiekimais labiausiai didžiuojatės.
  • Nelyginkite savęs su kitais. Lyginkite save tik su savimi.
  • Pagalvokite, kaip galėtumėte save geriau realizuoti.
  • Skaitykite įkvepiančias knygas, žiūrėkite įkvepiančius filmus.
  • Sutelkite dėmesį į sėkmę, o ne į nesėkmę.
  • Reguliariai išeikite iš komforto zonos.
  • Įgyvendinkite vaikystės svajonę arba padarykite tai, ką seniai atidėliojote.

 

Prisiminkite, kad pasitikėjimą savimi, kaip ir daugelį kitų savybių, galima ugdyti. Tai įmanoma ir nėra taip jau sunku, tiesiog reikia daryti. Pasitikėjimas savo jėgomis mažėja, kai galvojame apie save negatyviai. Tad neįsitraukime į dažną savikritiką ir nebūkime sau griežti teisėjai.