Mėgaukis saule saugiai
2017-07-03
Tema: 
Kita
Regionas: 
Lietuva
Raktažodžiai: 
saulės pavojus, prevencija
Renginio data: 
2017-07-03

Pasibaigus žiemai, visi skubame į lauką pasidžiaugti šiltu oru ir pasimėgauti saulės spinduliais, kurie būtini kiekvienam gyvam organizmui egzistuoti žemėje. Saulės spinduliai pakelia nuotaiką, yra vitamino D šaltinis, gydo kai kurias odos ligas, stiprina visą imuninę sistemą ir atlieka daug kitų žmogui naudingų funkcijų. Tačiau būtina suprasti, kad piktnaudžiavimas maloniai odą glostančiais saulės spinduliais gali tapti ir piktos ligos priežastimi. Būtent todėl jais mėgautis reikia atsakingai ir išmintingai. Saikingas deginimasis ir žinojimas, kaip elgtis saulėje, padės išvengti ne tik ankstyvo senėjimo, bet ir įvairių odos ligų atsiradimo.

KAIP REIKIA ELGTIS SAULĖJE:

  • Geriausia apsauga – vengti saulės dienos metu, kai šešėlis yra trumpesnis už tavo ūgį. Kuo trumpesnis šešėlis, tuo stipresni saulės spinduliai. Lietuvoje pavojingiausias metas – nuo 11 iki 15 val. Jei tuo metu būni lauke, reikėtų pasinaudoti skėčiu ar slėptis pavėsyje.
  • Gerk kaip galima daugiau vandens, kuris sumažins karščio poveikį.
  • Pasaulio sveikatos organizacijos ekspertai rekomenduoja dėvėti laisvus ir lengvus drabužius iš tankaus natūralaus pluošto (lino ar medvilnės). Nepamiršk užsidėti kepurės ar skrybėlės, kurių kraštai yra bent 7 m pločio (galvos, veido, nosies, kaklo apsaugai).
  • Dėvėk ypač kokybiškus saulės akinius apsauginiu UV filtru. Perkant saulės akinius, reikia ieškoti kokybės ženklų „CE“ arba „UV 400“, kurie dažniausiai būna užrašyti ant akinių kojelių arba informacinių lapelių, ir tai reiškia, kad akys bus apsaugotos nuo saulės spindulių.
  • Per karščius reikėtų sumažinti savo fizinį aktyvumą, nes intensyvios treniruotės gali išprovokuoti šilumos smūgį.
  • Naudok odą apsaugančias kosmetikos priemones. Svarbu suprasti, kad tokios priemonės odą apsaugo tik teisingai naudojamos – tepant pakankamą kiekį ant švarios odos, likus bent 30 min. iki ėjimo į lauką. O norint užtikrinti visavertę apsaugą, patariama kremu išsitepti maždaug kas dvi valandas.
  • Kosmetikos priemonių etiketėje nurodomas apsauginio faktoriaus SPF lygis. Lietuvoje visiškai pakanka 15–25 SPF kosmetikos. Kadangi krūtinės, kaklo, veido, plaštakų zonos yra bene labiausiai pažeidžiamos saulės ir jos lemiamo senėjimo, šias vietas geriausia tepti 50 ir didesnio SPF kremais. Tokio apsaugos lygio priemonės rekomenduojamos ir itin jautrios odos savininkams.
  • Jei keliaujama į tropikų, pusiaujo šalis, reikėtų vežtis patikimą apsaugą garantuojančius 35–50 ir didesnio SPF kremus.

AŠ SAUGAU SAVO VAIKĄ NUO SAULĖS

  • Gera apsauga nuo nudegimo yra drabužiai – medvilniai, drobės, plono lino. Vaikams būtina kepurėlė su snapeliu skylutėmis ventiliacijai arba skrybėlaitė, sauganti kaklą ir pečius. Nepamirškime apsaugoti rankų ir kojų – tiks ilgomis rankovėmis laisvi, tankaus audimo medvilnės marškinėliai ir plonos ilgos kelnytės. Sako, kad geriausiai saulę atspindi balta spalva.
  • Maži vaikai (iki 5 metų amžiaus) visai neturėtų specialiai degintis. Medikai teigia, kad vaikams iki 14 metų nereikėtų leisti odai parausti dėl saulės poveikio, nes tai jau yra I laipsnio nudegimo požymis. Maži vaikai tiesioginiuose saulės spinduliuose gali būti ne ilgiau kaip 5-7 min. Kaitrią dieną mažylius geriau laikyti medžių šešėlyje ar po skėčiu. Ypač nuo saulės reikia saugoti vaikus, turinčius apgamų.
  • Kūdikių ir mažų vaikų negalima palikti saulėje. Jų oda yra labai švelni, todėl vos per kelias minutes gali labai nudegti. Be to, kūdikius gali ištikti saulės smūgis. Vyresni vaikai daugiausia laiko turėtų praleisti pavėsyje. Be to, vaikų odą reikia papildomai apsaugoti nuo UV spinduliuotės itin aukšto apsaugos lygio priemonėmis. Apsauginis kremas turi būti tepamas storu sluoksniu, o atviros kūno vietos tepamos dažnai ir itin kruopščiai. Patartina vartoti tik tokias priemones nuo saulės, kurių informaciniuose lapeliuose tiksliai nurodoma paskirtis, amžius, apsaugos lygis, informacija apie tai, kokiai vaiko odai ji tinkamiausia, kokią apsaugą suteikia, apie galimas alergines reakcijas, bei pateikiamos tikslios vartojimo rekomendacijos.

Tekstą parengė:
Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro
Visuomenės sveikatos specialistė
Evelina Maziliauskaitė

Projektą vykdo:
Projektą finansuoja:
© 2016-2019 Sveikatos Tinklas. Visos teisės saugomos. Privatumas ir atsakomybė.