Kaip išgyventi karantiną? Niekur neinu su nieku nebendrauju.

Kaip išgyventi karantiną: niekur neinu, draugai mane paliko, su niekuom nebendrauju, viskas nusibodo, mokytis nenoriu bei mano draugė mane taip pat paliko, nors santykiai buvo labai tvirti ir būtų buvę galima apie tolimesnį gyvenimą kartu. Prašau patarkit man, nes jaučiu, kad galiu susirgti sunkia depresijos formą, nes su niekuom nebendrauju

Sveikas, dėkoju už klausimą. Karantinas tapo labai aktualus dalykas šiomis dienomis ir tai yra labai nauja patirtis, todėl tikiu, kad ši susiklosčiusi situacija, jog tenka būti karantine, kelia nemalonius jausmus. Rašai, kad su niekuo nebendrauji ir tai kelia neigiamas, depresyvias mintis, tuo pačiu girdžiu, kad ir pyktį kelia susiklosčiusi situacija, kad draugai ir draugė nusisuko nuo tavęs šiuo sudėtingu laikotarpiu. Suprantu, kad nelengva jaustis piktam ir vienišam. Džiugu, kad ieškai pagalbos ir nori sau padėti. Norint jaustis kitaip ir pakeisti esamą situaciją, reikia keisti savo elgesį, mintis, reakcijas, išmokti daryti kažką kitaip. O tam reikia nusiteikimo,  motyvacijos, jėgų ir laiko. Pokyčiai nėra lengvas dalykas. Svarbu pastebėti savo nerimastingas, depresyvias mintis, įsivardinti jas, kokios konkrečiai mintys tau neduoda ramybės? Svarbu neleisti toms mintis užvaldyti viso laiko. Vienas iš patarimų, galėtų būti, skirti konkretų dienos laiką, kada leidi sau nerimauti, pvz. gerdama popietinę arbatą ar pan. Kuomet leisi sau prisėsti ir paanalizuoti nerimo, neigiamų minčių šaltinius, pabūti su tomis mintimis. O jeigu dienos eigoje vėl užplūsta tokios mintys, mėginti jas atidėti iki joms skirto laiko (apie tai pagalvosiu gerdama popietinę arbatą). Šis metodas gali padėti suvokti, jog neigiamas emocijas galima atidėti, o tai rodo kad ne jis tave valdo, o tu jį kontroliuoji. Kitas būdas nukreipti savo mintis, yra užimtumas, t.y. užplūdus nerimui galima imtis veiklos. Taip pat svarbu stengtis būti kuo labiau "čia ir dabar", t.y. sutelkti dėmesį į dabarties akimirką. Gebėjimas susitelkti į esamą akimirką, padeda atsipalaiduoti ir išvaduoja iš nerimo. Gali pažiūrėti informacijos apie sąmoningą dėmesingumą (angl. mindfulness) internete.

Kad buvimas karantine būtų lengvesnis, labai svarbu išlaikyti įprastą rutiną, dienotvarkę, t.y. keltis bei eiti miegoti panašiu metu, kaip ir anksčiau, valgyti įprastai. Taip pat susikurti tinkamą mokymosi erdvę, o ne gulinėti lovoje ar ant sofos. Laiko leidimas lovoje gali bloginti emocinę būseną, sukurti slogumo jausmą. Psichologinė savijauta neatsiejama nuo fizinio aktyvumo. Svarbu atrasti būdų, kaip šį prigimtinį poreikį patenkinti. Iš nejudėjimo gali darytis sudrigęs, nuliūdęs, nerimastingas ir pan. Todėl labai svarbu nepamiršti fizinės veiklos (mankšta, pasivaikščiojimai, joga, kvėpavimo pratimai, meditacija). Jeigu ir reguliariai nesportuoji, dabar gali būti tinkamas metas pradėti. Internete gausu vaizdo įrašų su nemokamomis treniruotėmis. Taip pat siūlyčiau susiplanuoti kelias dienas į priekį ką naudingo gali atlikti (namų ruoša, asmeniniai poreikiai ir pan.), susidaryti darbų ir malonumų tvarkaraštį. Šis laikas gali būti puiki galimybė susirasti malonumų, atrasti ar prisiminti senus hobius, pomėgius (knygų skaitymas, filmai, serialai, video žaidimai ir pan.), galbūt prisiminti senus bičiulius ar giminaičius su kuriais gali atnaujinti bendravimą. Patarčiau bandyti kuo labiau priimti esamą situaciją, suvokti, jog tai nepakeičiama, t.y. susitaikyti su dalykais, kurių negalime kontroliuoti. Beto, situacija juk laikina, anksčiau ar vėliau karantinas baigsis.

Jeigu vis tik jausi, kad būsena blogėja ir pats nesusitvarkai su savimi, siūlau kreiptis pagalbos į specialistus. Vilniuje, Antakalnio poliklinikos jaunimo kabinetas teikia jaunimui iki 29 metų nemokamas paslaugas, tas pats galiotų, jeigu kreiptumeisi ir į kitų miestų poliklinikas ar psichikos sveikatos centrus. Jeigu aktualu psichologo paslaugos Kaune, rekomenduočiau kreiptis į www.ppkc.lt, kur miesto gyventojams yra teikiamos nemokamos psichologo paslaugos. Šiuo metu kiekviename mieste vyksta puikus projektas skirtas teikti nemokamas psichikos sveikatos stiprinimo paslaugas to miesto gyventojams, rekomenduočiau kreiptis į įstaigą tavo mieste https://socmin.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/seima-ir-vaikai/seimos-politika/kompleksines-paslaugos-seimai. O jeigu vistiek sunku kažką rasti, gali brūkštelti laišką man asmeniškai info@psichologunamai.lt

Į klausimą atsakė:

Liudas Švipas
Psichologas
Projektą vykdo:
Projektą finansuoja:
© 2016-2019 Sveikatos Tinklas. Visos teisės saugomos. Privatumas ir atsakomybė.